Jako pianista jazzowy, a równocześnie organista grający muzykę baroku odkryłem, że Bach jest jazzem - nie trzeba wiele zmieniać - jego muzyka swinguje!

 

Czyż basso continuo to nie barokowe "rythm section"? A tożsamość twórcy, wykonawcy i kompozytora? Improwizacja, wymienność instrumentów, kameralność to nie tylko podobieństwa - to jedność!

 

Chociaż w każdym momencie płyty Bach jest obecny, to słysząc nas, byłby zaskoczony jak nas zainspirował...

 

 

Wykonawcy:
Jarek Kostka
Jan Adamczewski
Piotr "Max" Wiśniewski
Waldemar Franczyk



Jeśli jesteś zainteresowany kupieniem płyty, zapraszam do kontaktu.

 



Utwory na płycie:
1. Jesu bleibet meine Freude
2. Preludium et fuge c minor
3. Bouree
4. Arie
5. Wachet auf! ruft uns die Stimme
6. Ich ruf zu dir Herr Jesu Christ
7. Toccata et fuga d minor
Download

Jazz Contra Bach - Bouree

Download

Jazz Contra Bach - Jesu Bleibet Meine Freude

Download

Jazz Contra Bach - Toccata Et Fuga

Po latach przemyśleń nad twórczością Fryderyka Chopina powstała w nas pokusa zmierzenia się z jego dziełem. Dobrym pretekstem była dwusetna rocznica urodzin kompozytora, choć nie tylko - jego muzyka zakorzeniona jest w nas mocno i stale inspiruje. Chopin to „sacrum“, dlatego podeszliśmy do projektu poważnie, wkładając weń całą naszą wiedzę, talent i doświadczenie.

Autorem pomysłu „Chopin Profanum“ jest pianista i lider zespołu - Jarosław Kostka - aranżer wszystkich utworów, na bazie których stworzyliśmy formy otwarte, nie ograniczając swobodnej jazzowej narracji. Jakkolwiek wszystkie szczegóły melodyczno - rytmiczne w kompozycjach Chopina są sprecyzowane, to muzyka jego jest „zapisaną improwizacją“. Ta improwizacyjność ma podłoże w polskiej twórczości ludowej oraz w europejskiej muzyce XVII i XVIII wieku. Chopin odnosił się silnie do obu tych tradycji. Wiadomym jest też, że znakomicie improwizował.

Czy swoboda w kreowaniu materii muzycznej - naturalna dla jazzu - może być pomostem łączącym „klasykę“ i jazz? I czy nie jest to dobry pomysł, by spróbować na „jazzowo“ z Chopinem? Odpowiedzią niech będzie płyta „Chopin Profanum“. Przy jej realizacji świadomie wprowadziliśmy zmiany dotyczące metro - rytmiki, harmoniki i frazowania. Projekt jest hołdem dla naszego wielkiego twórcy, pragnieniem pokazania, iż jego muzyka jest ponadczasowa, ponadnarodowa oraz prowokująca do osobistych przemyśleń i poszukiwań.

 



Wykonawcy:
Jarek Kostka
Jan Adamczewski
Jakub Olejnik
Przemysław Jarosz

Utwory na płycie:
Mazurek C-dur op.67 nr 3
Mazurek a-moll op. 17 nr 4
Preludium As-dur op.24 nr 17
Preludium e-moll op. 24 nr 4
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
Mazurek a-moll op.68 nr 2
Etiuda E-dur op. 10 nr 3
Fantaisie Impromptus cis-moll op. 66
Preludium Fis-dur op. 24 nr 13
Mazurek F-dur op. 68 nr 3


Download

Mazurek a-moll op.17 nr 4

Download

Preludium As-dur op.24 nr 17

Download

Mazurek fis-moll op. 59 nr 3



Jeśli jesteś zainteresowany kupieniem płyty, zapraszam do kontaktu.



Mazurek C-dur op.67 nr 3, Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu
Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz

 

Zobacz też:

Walc h-moll

Jarek Kostka - fortepian, Piotr Max Wiśniewski - kontrabas,
Jan Adamczewski - saksofon, Waldemar Franczyk - perkusja

Largo z Fantazja-Impromptu cis-moll
Jarek Kostka - fortepian, Piotr Max Wiśniewski - kontrabas,
Jan Adamczewski - saksofon, Waldemar Franczyk - perkusja

Etiuda E-dur op. 10 nr 3
Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu
Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz

Mazurek F-dur op. 68 nr 3
Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu
Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz

Mazurek a-moll op.68 nr 2
Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu
Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz

Mazurek a-moll op.68 nr 2
Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu
Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz

Pragniemy przedstawić nowy, ciekawy projekt muzyczny  polskich jazzmanów, skupionych wokół  Jarosława Kostki - pianisty, aranżera i autora pomysłu. Na fali powodzenia płyty „Chopin Profanum“ wydanej w roku 2010 w hołdzie dla twórczości F. Chopina, artysta ten  poszukał nowej idei w spuściźnie muzycznej  Edwarda Griega.

Analizując jego twórczość, zwrócił swoje zainteresowanie także w stronę ludowej muzyki norweskiej, z której Edward Grieg czerpał silnie - wszak z tegoż powodu Grieg nazywany przez polskich muzykologów jest „Chopinem Północy“.

Potwierdzając aktualność maksymy znanej Chopinowi i Griegowi - „Muzyka czerpie z innej istniejącej już muzyki“, Jarek Kostka sięgnął do suity „Per Gynt“ oraz do pieśni, utworów orkiestrowych i fortepianowych Edwarda Griega, dokonał selekcji, niektóre z nich świadomie skrócił, wydobył z nich to „coś“, co stanowi  potrzebny dla jazzmanów impuls do improwizacji.

Tak powstało tworzywo muzyczne będące bazą do dalszych przekształceń i poszukiwań dźwiękowych.


Wszystko to w hołdzie kolejnemu, wielkiemu romantykowi z północy.
„Nordic Jazz Project“ to kolejny, dojrzalszy etap twórczy autora „Chopin Profanum“. Powściągliwość i liryzm Griega głęboko porusza wrażliwość muzyczną muzyków i otwiera dlań i słuchaczy szerokie spektrum doznań artystycznych.

Zespół tworzą:
Jarek Kostka - fortepian
Jan Adamczewski - saxofony
Bartek Kucz - g.basowa
Mirek Kamiński - perkusja


Download

Edvard Grieg - Arietta

Download

Edvard Grieg - Ballad op. 65 nr 5

Download

Edvard Grieg - In the Hall of the Mountain King

Download

Edvard Grieg - Pieśń Solveigi



foyer d’art” / Dirk Paßehl / www.foyer-d-art.de
Jarek Kostka - fortepian, Piotr Max Wiśniewski - kontrabas,
Jan Adamczewski - saksofon, Waldemar Franczyk - perkusja

„Intensive Silence“ to projekt poznańskich i wrocławskich muzyków jazzowych, złożony w hołdzie Krzysztofowi Trzcińskiemu „Komedzie“ w 80 rocznicę jego urodzin. Ten zmarły tragicznie i przedwcześnie artysta utorował drogę tzw. „Polskiej szkole Jazzu“, która w latach sześćdziesiątych XX wieku, pomimo „żelaznej kurtyny“, w swoim nowatorstwie nie odstawała stylistycznie od współczesnych jej gatunków w Europie, a nawet na Świecie!

Krzysztof Komeda, stworzył oryginalny,  polski „cool“,  który to styl po jego śmierci miał wpływ na rozwój międzynarodowej sceny jazzowej i awangardy lat 70-tych skupionej wokół wydawnictwa ECM. Zawdzięczał to talentowi oraz niezwykłej intuicji i wyobraźni muzycznej.

Projekt artystyczny „Intensive Silence“ stanowią utwory Komedy wybrane i zaaranżowane przez pianistę i kompozytora  -  Jarosława Kostkę. Obok utworów wykonywanych  niegdyś przez  sextet i kwintet K. Komedy, wykorzytstał on również jego muzykę filmową, pomimo, że kompozytor traktował twórczość filmową niezależnie.

Muzyka „Intensive Silence“ przepojona jest Jego duchem. Artyści skupieni wokół projektu zdają sobie  sprawę ze specyfiki stylu kompozytora - jego utwory to nie tylko tworzywo do improwizacji, ale także szersze formy wzorowane na klasycznych zasadach konstrukcji, w oparciu o ekspozycje tematu, jego kulminację i rozwiązanie. Wierni zasadzie Komedy: „Niewiele słów - niewiele nut“,  zbliżają się do idei „dramatycznego liryzmu“ poprzez minimalizm środków w budowaniu  silnych emocji.

Wzorem takiego podejścia do muzyki Komedy dla zespołu tworzącego „Intensive Silence“ jest Tomasz Stańko, który miał możliwość współpracować bezpośrednio z Mistrzem, a po jego śmierci kultywuje „komedowski cool“.

Duet Con Alma to wyjątkowo oryginalne spotkanie flamenco z jazzem. Spotkanie takie nie ma w zasadzie pierwowzoru, jest jedyne w swoim rodzaju.

Flamenco to muzyka ludowa Andaluzji, mylnie kiedyś kojarzona z muzyką całej Hiszpanii. Jest całkowicie hermetyczną sztuką i bardzo rzadko wchodzi w fuzję z innymi stylami.

Duet Con Alma tworzą Jarek Kostka – wybitny pianista jazzowy i Przemysław Hałuszczak - wybitny gitarzysta flamenco. Muzycy znają się długo, a ich działalność muzyczna dowodzi, że za sprawą wyobraźni, można dokonać wyjątkowo ciekawego połączenia dwóch zupełnie różnych gatunków muzycznych. Grają razem od roku, a dzięki takiemu połączeniu przeżywają razem niesamowitą przygodę w świecie muzyki.

Duet zaprasza gościnnie trzeciego muzyka – perkusistę (cajon).





Download

Malaguena



Download

Tico, tico



Nowy pomysł muzyczny trzech muzyków z Poznania jest kolejnym ich działaniem na pograniczu różnych stylistyk. Jest to balans pomiędzy Sacrum i Profanum - improwizacja jazzowa w oparciu o tematy zaczerpnięte  z liturgii Kościoła Rzymsko - Katolickiego.

Materiałem wiodącym w przedsięwzięciu artystów są Sekwencje - według niektórych muzykologów -  pierwsze w całości autorskie śpiewy  Kościoła na zachodzie Europy.

W dużym uogólnieniu można powiedzieć, że cechą wspólną wszystkich sekwencji jest ich rytmiczność, którą narzuca tekst - religijny acz nie biblijny. Rytmiczność i ludowość sekwencji utorowała drogę i popularność późniejszym pieśniom Kościelnym.

Powtarzalność „ludowych rymowanek“, jak niekiedy nazywali je złośliwie niektórzy przeciwnicy rozwoju sekwencji (głównie w Rzymie), powoduje pewnego rodzaju trans. Jest to rodzaj kontemplacji religijnej i duchowej, którego motorem obok tekstu jest persewerująca muzyka.

Forma muzyczna dla nas współczesnych prosta, ale przez tę prostotę inspirująca - zwłaszcza jazzowych improwizatorów.

Jarek Kostka - organy, fortepian
Jan Adamczewski - saksofony
Andrzej Mazurek - instrumenty perkusyjne
w projekcie muzycznym pt."Sekwencje"



Download

Bogurodzica - live

Download

Victime Paschali Laudes - live

Download

Veni Sancte Spiritus - live