Jako pianista jazzowy, a równocześnie organista grający muzykę baroku odkryłem, że Bach jest jazzem - nie trzeba wiele zmieniać - jego muzyka swinguje!
Czyż basso continuo to nie barokowe "rythm section"? A tożsamość twórcy, wykonawcy i kompozytora? Improwizacja, wymienność instrumentów, kameralność to nie tylko podobieństwa - to jedność!
Chociaż w każdym momencie płyty Bach jest obecny, to słysząc nas, byłby zaskoczony jak nas zainspirował...
Wykonawcy: Jarek Kostka Jan Adamczewski Piotr "Max" Wiśniewski Waldemar Franczyk
Jeśli jesteś zainteresowany kupieniem płyty, zapraszam do kontaktu.
Utwory na płycie: 1. Jesu bleibet meine Freude 2. Preludium et fuge c minor 3. Bouree 4. Arie 5. Wachet auf! ruft uns die Stimme 6. Ich ruf zu dir Herr Jesu Christ 7. Toccata et fuga d minor
Jazz Contra Bach - Bouree
Jazz Contra Bach - Jesu Bleibet Meine Freude
Jazz Contra Bach - Toccata Et Fuga
Chopin Profanum
Po latach przemyśleń nad twórczością Fryderyka Chopina powstała w nas pokusa zmierzenia się z jego dziełem. Dobrym pretekstem była dwusetna rocznica urodzin kompozytora, choć nie tylko - jego muzyka zakorzeniona jest w nas mocno i stale inspiruje. Chopin to „sacrum“, dlatego podeszliśmy do projektu poważnie, wkładając weń całą naszą wiedzę, talent i doświadczenie.
Autorem pomysłu „Chopin Profanum“ jest pianista i lider zespołu - Jarosław Kostka - aranżer wszystkich utworów, na bazie których stworzyliśmy formy otwarte, nie ograniczając swobodnej jazzowej narracji. Jakkolwiek wszystkie szczegóły melodyczno - rytmiczne w kompozycjach Chopina są sprecyzowane, to muzyka jego jest „zapisaną improwizacją“. Ta improwizacyjność ma podłoże w polskiej twórczości ludowej oraz w europejskiej muzyce XVII i XVIII wieku. Chopin odnosił się silnie do obu tych tradycji. Wiadomym jest też, że znakomicie improwizował.
Czy swoboda w kreowaniu materii muzycznej - naturalna dla jazzu - może być pomostem łączącym „klasykę“ i jazz? I czy nie jest to dobry pomysł, by spróbować na „jazzowo“ z Chopinem? Odpowiedzią niech będzie płyta „Chopin Profanum“. Przy jej realizacji świadomie wprowadziliśmy zmiany dotyczące metro - rytmiki, harmoniki i frazowania. Projekt jest hołdem dla naszego wielkiego twórcy, pragnieniem pokazania, iż jego muzyka jest ponadczasowa, ponadnarodowa oraz prowokująca do osobistych przemyśleń i poszukiwań.
Wykonawcy: Jarek Kostka Jan Adamczewski Jakub Olejnik Przemysław Jarosz
Utwory na płycie: Mazurek C-dur op.67 nr 3 Mazurek a-moll op. 17 nr 4 Preludium As-dur op.24 nr 17 Preludium e-moll op. 24 nr 4 Mazurek fis-moll op. 59 nr 3 Mazurek a-moll op.68 nr 2 Etiuda E-dur op. 10 nr 3 Fantaisie Impromptus cis-moll op. 66 Preludium Fis-dur op. 24 nr 13 Mazurek F-dur op. 68 nr 3
Mazurek a-moll op.17 nr 4
Preludium As-dur op.24 nr 17
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
Jeśli jesteś zainteresowany kupieniem płyty, zapraszam do kontaktu.
Mazurek C-dur op.67 nr 3, Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz
Zobacz też:
Walc h-moll Jarek Kostka - fortepian, Piotr Max Wiśniewski - kontrabas, Jan Adamczewski - saksofon, Waldemar Franczyk - perkusja
Largo z Fantazja-Impromptu cis-moll Jarek Kostka - fortepian, Piotr Max Wiśniewski - kontrabas, Jan Adamczewski - saksofon, Waldemar Franczyk - perkusja
Etiuda E-dur op. 10 nr 3 Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz
Mazurek F-dur op. 68 nr 3 Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz
Mazurek a-moll op.68 nr 2 Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz
Mazurek a-moll op.68 nr 2 Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz
Nordic Jazz Project
Pragniemy przedstawić nowy, ciekawy projekt muzyczny polskich jazzmanów, skupionych wokół Jarosława Kostki - pianisty, aranżera i autora pomysłu. Na fali powodzenia płyty „Chopin Profanum“ wydanej w roku 2010 w hołdzie dla twórczości F. Chopina, artysta ten poszukał nowej idei w spuściźnie muzycznej Edwarda Griega.
Analizując jego twórczość, zwrócił swoje zainteresowanie także w stronę ludowej muzyki norweskiej, z której Edward Grieg czerpał silnie - wszak z tegoż powodu Grieg nazywany przez polskich muzykologów jest „Chopinem Północy“.
Potwierdzając aktualność maksymy znanej Chopinowi i Griegowi - „Muzyka czerpie z innej istniejącej już muzyki“, Jarek Kostka sięgnął do suity „Per Gynt“ oraz do pieśni, utworów orkiestrowych i fortepianowych Edwarda Griega, dokonał selekcji, niektóre z nich świadomie skrócił, wydobył z nich to „coś“, co stanowi potrzebny dla jazzmanów impuls do improwizacji.
Tak powstało tworzywo muzyczne będące bazą do dalszych przekształceń i poszukiwań dźwiękowych.
Wszystko to w hołdzie kolejnemu, wielkiemu romantykowi z północy. „Nordic Jazz Project“ to kolejny, dojrzalszy etap twórczy autora „Chopin Profanum“. Powściągliwość i liryzm Griega głęboko porusza wrażliwość muzyczną muzyków i otwiera dlań i słuchaczy szerokie spektrum doznań artystycznych.
Zespół tworzą: Jarek Kostka - fortepian Jan Adamczewski - saxofony Bartek Kucz - g.basowa Mirek Kamiński - perkusja
Edvard Grieg - Arietta
Edvard Grieg - Ballad op. 65 nr 5
Edvard Grieg - In the Hall of the Mountain King
Edvard Grieg - Pieśń Solveigi
foyer d’art” / Dirk Paßehl / www.foyer-d-art.de Jarek Kostka - fortepian, Piotr Max Wiśniewski - kontrabas, Jan Adamczewski - saksofon, Waldemar Franczyk - perkusja
Komeda - Intensive Silence
„Intensive Silence“ to projekt poznańskich i wrocławskich muzyków jazzowych, złożony w hołdzie Krzysztofowi Trzcińskiemu „Komedzie“ w 80 rocznicę jego urodzin. Ten zmarły tragicznie i przedwcześnie artysta utorował drogę tzw. „Polskiej szkole Jazzu“, która w latach sześćdziesiątych XX wieku, pomimo „żelaznej kurtyny“, w swoim nowatorstwie nie odstawała stylistycznie od współczesnych jej gatunków w Europie, a nawet na Świecie!
Krzysztof Komeda, stworzył oryginalny, polski „cool“, który to styl po jego śmierci miał wpływ na rozwój międzynarodowej sceny jazzowej i awangardy lat 70-tych skupionej wokół wydawnictwa ECM. Zawdzięczał to talentowi oraz niezwykłej intuicji i wyobraźni muzycznej.
Projekt artystyczny „Intensive Silence“ stanowią utwory Komedy wybrane i zaaranżowane przez pianistę i kompozytora - Jarosława Kostkę. Obok utworów wykonywanych niegdyś przez sextet i kwintet K. Komedy, wykorzytstał on również jego muzykę filmową, pomimo, że kompozytor traktował twórczość filmową niezależnie.
Muzyka „Intensive Silence“ przepojona jest Jego duchem. Artyści skupieni wokół projektu zdają sobie sprawę ze specyfiki stylu kompozytora - jego utwory to nie tylko tworzywo do improwizacji, ale także szersze formy wzorowane na klasycznych zasadach konstrukcji, w oparciu o ekspozycje tematu, jego kulminację i rozwiązanie. Wierni zasadzie Komedy: „Niewiele słów - niewiele nut“, zbliżają się do idei „dramatycznego liryzmu“ poprzez minimalizm środków w budowaniu silnych emocji.
Wzorem takiego podejścia do muzyki Komedy dla zespołu tworzącego „Intensive Silence“ jest Tomasz Stańko, który miał możliwość współpracować bezpośrednio z Mistrzem, a po jego śmierci kultywuje „komedowski cool“.
Flamenco Meets Jazz
Duet Con Alma to wyjątkowo oryginalne spotkanie flamenco z jazzem. Spotkanie takie nie ma w zasadzie pierwowzoru, jest jedyne w swoim rodzaju.
Flamenco to muzyka ludowa Andaluzji, mylnie kiedyś kojarzona z muzyką całej Hiszpanii. Jest całkowicie hermetyczną sztuką i bardzo rzadko wchodzi w fuzję z innymi stylami.
Duet Con Alma tworzą Jarek Kostka – wybitny pianista jazzowy i Przemysław Hałuszczak - wybitny gitarzysta flamenco. Muzycy znają się długo, a ich działalność muzyczna dowodzi, że za sprawą wyobraźni, można dokonać wyjątkowo ciekawego połączenia dwóch zupełnie różnych gatunków muzycznych. Grają razem od roku, a dzięki takiemu połączeniu przeżywają razem niesamowitą przygodę w świecie muzyki.
Duet zaprasza gościnnie trzeciego muzyka – perkusistę (cajon).
Malaguena
Tico, tico
Sekwencje
Nowy pomysł muzyczny trzech muzyków z Poznania jest kolejnym ich działaniem na pograniczu różnych stylistyk. Jest to balans pomiędzy Sacrum i Profanum - improwizacja jazzowa w oparciu o tematy zaczerpnięte z liturgii Kościoła Rzymsko - Katolickiego.
Materiałem wiodącym w przedsięwzięciu artystów są Sekwencje - według niektórych muzykologów - pierwsze w całości autorskie śpiewy Kościoła na zachodzie Europy.
W dużym uogólnieniu można powiedzieć, że cechą wspólną wszystkich sekwencji jest ich rytmiczność, którą narzuca tekst - religijny acz nie biblijny. Rytmiczność i ludowość sekwencji utorowała drogę i popularność późniejszym pieśniom Kościelnym.
Powtarzalność „ludowych rymowanek“, jak niekiedy nazywali je złośliwie niektórzy przeciwnicy rozwoju sekwencji (głównie w Rzymie), powoduje pewnego rodzaju trans. Jest to rodzaj kontemplacji religijnej i duchowej, którego motorem obok tekstu jest persewerująca muzyka.
Forma muzyczna dla nas współczesnych prosta, ale przez tę prostotę inspirująca - zwłaszcza jazzowych improwizatorów.
Jarek Kostka - organy, fortepian Jan Adamczewski - saksofony Andrzej Mazurek - instrumenty perkusyjne w projekcie muzycznym pt."Sekwencje"