Jako pianista jazzowy, a równocześnie organista grający muzykę baroku odkryłem, że Bach jest jazzem - nie trzeba wiele zmieniać - jego muzyka swinguje!

 

Czyż basso continuo to nie barokowe "rythm section"? A tożsamość twórcy, wykonawcy i kompozytora? Improwizacja, wymienność instrumentów, kameralność to nie tylko podobieństwa - to jedność!

 

Chociaż w każdym momencie płyty Bach jest obecny, to słysząc nas, byłby zaskoczony jak nas zainspirował...

 

 

Wykonawcy:
Jarek Kostka
Jan Adamczewski
Piotr "Max" Wiśniewski
Waldemar Franczyk



Jeśli jesteś zainteresowany kupieniem płyty, zapraszam do kontaktu.

 



Utwory na płycie:
1. Jesu bleibet meine Freude
2. Preludium et fuge c minor
3. Bouree
4. Arie
5. Wachet auf! ruft uns die Stimme
6. Ich ruf zu dir Herr Jesu Christ
7. Toccata et fuga d minor
Download

Jazz Contra Bach - Bouree

Download

Jazz Contra Bach - Jesu Bleibet Meine Freude

Download

Jazz Contra Bach - Toccata Et Fuga

"Koncert Jesienny" pt."Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy"
Wykonawcy:
Jarosław Kostka - opracowanie, aranżacja, fortepian
Leopold Twardowski - gitara, śpiew
Paweł Głowacki - kontrabas
Anastazja Twardowska - skrzypce

 

 

Dni, których nie znamy (muz. Jan Kanty Pawluśkiewicz, sł. Marek Grechuta)


Zobacz też:
 
muz. Jan Kanty Pawluśkiewicz, sł. Lucyna Wiśniowska, Andrzej Nowicki

Wybór twórczości św. Hildegardy nie jest przypadkowy. Żyła ona i działała na początku XII wieku. Była postacią niezwykłą, o dużej sile wpływu na ówczesną Europę, kobietą wszechstronną: mędrcem, naukowcem, kompozytorką, filozofem, lekarzem, osobą aktywną intelektualnie i twórczo szczególnie od połowy swego życia do jego końca (żyła 81 lat). Hildegarda była prekursorką w wielu dziedzinach: jako pierwsza kobieta w średniowieczu samodzielnie założyła klasztor żeński, jako pierwsza dokonała całościowego opisu niemieckiej fauny i flory, jest pierwszą znaną autorką moralitetu, pierwszą i jedyną, podpisaną imieniem kompozytorką, pierwszą świętą, która pozostawiła po sobie autobiografię i pamiętniki. Uznawana jest za pierwszego niemieckiego filozofa przyrody i lekarza. Jako pierwsza z kobiet poruszała w swych pismach tematykę życia seksualnego i ginekologii.

 

Nasz projekt odnosi się głównie lecz nie jedynie do muzyki św. Hildegardy. W tej materii jej dorobek jest imponujący. Choć wywodzi się z chorału gregoriańskiego to nie ma właściwie analogii we współczesnej Europie. Jest fenomenem samoistnym o wyjątkowej sile ekspresji.

 

Kompozycje Hildegardy pojawiają się współcześnie w Europie Zachodniej dosłownie i poza kontekstem kościelnym. Jej postać jest zjawiskiem inspirującym współczesnych muzyków wykonujących chorał gregoriański i tych tworzących style muzyczne na ich pograniczu. Jej pieśni, hymny, chorały i sekwencje inspirują nas współczesnych.

 

W naszym poznańskim projekcie fragmenty instrumentalne – quasi jazzowe, całkowicie wzbogacają całość, nie naruszając oryginału śpiewu i czytelności tekstu. Użycie współczesnych instrumentów: fortepianu, saksofonu, perkusjonaliów i innych (Hildegarda wprowadzała też do swego chorału instrumenty), rozszerza kontekst dźwiękowy i jest symbolem przeniesienia wartości z „korzeni kultury” do współczesności. Pomysłowa reżyseria całości spektaklu wprowadza konieczne wątki pozamuzyczne (filozofię życia i zdrowia, aktywną postawę życiową bez względu na wiek, ciągłe doskonalenie się i rozwój wewnętrzny, poszukiwanie harmonii z otoczeniem, powrót do natury, które to wątki wpisują się we współczesne trendy ekologiczne uwrażliwiające ludzi na obecność natury w naszym życiu, konieczność symbiozy miasta z przyrodą), których bazę stanowią dzieła teologiczne Hildegardy, opisy jej wizji, objawień i mistycznych przeżyć, filozofię życia i zdrowia.



Hildegarda z Bingen w Owińskach, Jarosław Kostka - opracowanie, instrumenty klawiszowe; Jacek Skrzypczak – saksofon; Chór „ProVobis” pod dyr. Krystyny Kamińskiej


Zobacz też:
Jarosław Kostka - fortepian,
 Jarosław Wachowiak - saksofon, Kwartet BeFour - śpiew

Hildegarda z Bingen w Owińskach
Jarosław Kostka - opracowanie, instrumenty klawiszowe;
Jacek Skrzypczak – saksofon; Chór „ProVobis” pod dyr. Krystyny Kamińskiej

Hildegarda z Bingen w Owińskach
Jarosław Kostka - opracowanie, instrumenty klawiszowe;
Jacek Skrzypczak – saksofon; Chór „ProVobis” pod dyr. Krystyny Kamińskiej
 

PŁYTA HILDEGARDA IMPRESSIONS

hildegarda impressions



Jarek Kostka - fortepian
Mariusz Kozłowski - saksofon
Chór kameralny Pro Vobis
pod dyrekcją Krystyny Kamińskiej
Solistki: Magdalena Nowak, Katarzyna Różańska
Michał Garstecki - realizacja, mix, mastering
Edytor - Stowarzyszenie "Gloria in Musica"
Koncepcja artystyczna i produkcja - Jarek Kostka


Download

Cum processit

Download

Bridge over 1000 years

Pragniemy przedstawić nowy, ciekawy projekt muzyczny  polskich jazzmanów, skupionych wokół  Jarosława Kostki - pianisty, aranżera i autora pomysłu. Na fali powodzenia płyty „Chopin Profanum“ wydanej w roku 2010 w hołdzie dla twórczości F. Chopina, artysta ten  poszukał nowej idei w spuściźnie muzycznej  Edwarda Griega.

Analizując jego twórczość, zwrócił swoje zainteresowanie także w stronę ludowej muzyki norweskiej, z której Edward Grieg czerpał silnie - wszak z tegoż powodu Grieg nazywany przez polskich muzykologów jest „Chopinem Północy“.

Potwierdzając aktualność maksymy znanej Chopinowi i Griegowi - „Muzyka czerpie z innej istniejącej już muzyki“, Jarek Kostka sięgnął do suity „Per Gynt“ oraz do pieśni, utworów orkiestrowych i fortepianowych Edwarda Griega, dokonał selekcji, niektóre z nich świadomie skrócił, wydobył z nich to „coś“, co stanowi  potrzebny dla jazzmanów impuls do improwizacji.

Tak powstało tworzywo muzyczne będące bazą do dalszych przekształceń i poszukiwań dźwiękowych.


Wszystko to w hołdzie kolejnemu, wielkiemu romantykowi z północy.
„Nordic Jazz Project“ to kolejny, dojrzalszy etap twórczy autora „Chopin Profanum“. Powściągliwość i liryzm Griega głęboko porusza wrażliwość muzyczną muzyków i otwiera dlań i słuchaczy szerokie spektrum doznań artystycznych.

Zespół tworzą:
Jarek Kostka - fortepian
Jan Adamczewski - saxofony
Bartek Kucz - g.basowa
Mirek Kamiński - perkusja


Download

Edvard Grieg - Arietta

Download

Edvard Grieg - Ballad op. 65 nr 5

Download

Edvard Grieg - In the Hall of the Mountain King

Download

Edvard Grieg - Pieśń Solveigi



foyer d’art” / Dirk Paßehl / www.foyer-d-art.de
Jarek Kostka - fortepian, Piotr Max Wiśniewski - kontrabas,
Jan Adamczewski - saksofon, Waldemar Franczyk - perkusja

Po latach przemyśleń nad twórczością Fryderyka Chopina powstała w nas pokusa zmierzenia się z jego dziełem. Dobrym pretekstem była dwusetna rocznica urodzin kompozytora, choć nie tylko - jego muzyka zakorzeniona jest w nas mocno i stale inspiruje. Chopin to „sacrum“, dlatego podeszliśmy do projektu poważnie, wkładając weń całą naszą wiedzę, talent i doświadczenie.

Autorem pomysłu „Chopin Profanum“ jest pianista i lider zespołu - Jarosław Kostka - aranżer wszystkich utworów, na bazie których stworzyliśmy formy otwarte, nie ograniczając swobodnej jazzowej narracji. Jakkolwiek wszystkie szczegóły melodyczno - rytmiczne w kompozycjach Chopina są sprecyzowane, to muzyka jego jest „zapisaną improwizacją“. Ta improwizacyjność ma podłoże w polskiej twórczości ludowej oraz w europejskiej muzyce XVII i XVIII wieku. Chopin odnosił się silnie do obu tych tradycji. Wiadomym jest też, że znakomicie improwizował.

Czy swoboda w kreowaniu materii muzycznej - naturalna dla jazzu - może być pomostem łączącym „klasykę“ i jazz? I czy nie jest to dobry pomysł, by spróbować na „jazzowo“ z Chopinem? Odpowiedzią niech będzie płyta „Chopin Profanum“. Przy jej realizacji świadomie wprowadziliśmy zmiany dotyczące metro - rytmiki, harmoniki i frazowania. Projekt jest hołdem dla naszego wielkiego twórcy, pragnieniem pokazania, iż jego muzyka jest ponadczasowa, ponadnarodowa oraz prowokująca do osobistych przemyśleń i poszukiwań.

 



Wykonawcy:
Jarek Kostka
Jan Adamczewski
Jakub Olejnik
Przemysław Jarosz

Utwory na płycie:
Mazurek C-dur op.67 nr 3
Mazurek a-moll op. 17 nr 4
Preludium As-dur op.24 nr 17
Preludium e-moll op. 24 nr 4
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
Mazurek a-moll op.68 nr 2
Etiuda E-dur op. 10 nr 3
Fantaisie Impromptus cis-moll op. 66
Preludium Fis-dur op. 24 nr 13
Mazurek F-dur op. 68 nr 3


Download

Mazurek a-moll op.17 nr 4

Download

Preludium As-dur op.24 nr 17

Download

Mazurek fis-moll op. 59 nr 3



Jeśli jesteś zainteresowany kupieniem płyty, zapraszam do kontaktu.



Mazurek C-dur op.67 nr 3, Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu
Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz

 

Zobacz też:

Walc h-moll

Jarek Kostka - fortepian, Piotr Max Wiśniewski - kontrabas,
Jan Adamczewski - saksofon, Waldemar Franczyk - perkusja

Largo z Fantazja-Impromptu cis-moll
Jarek Kostka - fortepian, Piotr Max Wiśniewski - kontrabas,
Jan Adamczewski - saksofon, Waldemar Franczyk - perkusja

Etiuda E-dur op. 10 nr 3
Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu
Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz

Mazurek F-dur op. 68 nr 3
Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu
Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz

Mazurek a-moll op.68 nr 2
Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu
Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz

Mazurek a-moll op.68 nr 2
Koncert promocyjny w Wadze Miejskiej w Poznaniu
Jarek Kostka, Jan Adamczewski, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz